Opstart af skemad - hvornår og hvordan?

15. september 2019

Alder:
4 mdr.

Opstart af skemad - hvornår og hvordan?

Hej Helen

Vores barn er tæt på de 4 mdr, og vi skal derfor måske snart i gang med at introducere skemad. Vores barn får flaske nu.

Derfor vil jeg høre dig, om du vil dele lidt om netop grød og mad til babyer. Jeg tænker bla. Hvornår ved jeg at mit barn er fysisk og mentalt klar? Hvordan starter vi op helt konkret Og hvilken grød er god?

Og hvad med de næste mdr., når barnet er fem, seks og syv mdr. Hvordan trapper man op og hvornår introduceres ...

Annonce

... andet end grød?

Jeg overvejer at lave grød selv, men har hørt folk sige at det er svært at give dem det de har behov for af vitaminer, hvis man ikke køber det færdiglavede hvor vitaminer er tilsat. Hvad tænker du om det?

Og til sidst, de færdiglavede frugtgrødsposer. Hvornår introduceres de? Jeg har hørt at de har et meget højt sukkerindhold, og at hvis de først får smag for det, vil de ikke have usødede ting?

Tak for hjælpen.

Hilsner fra mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor